Mensen kunnen zich het nu nauwelijks nog voorstellen: Scheveningen had tot ver na de Tweede Wereldoorlog een treinverbinding. Die maakte deel uit van de Hofpleinlijn, waarvan de huidige Erasmuslijn de opvolger is.
ijdens de bezetting werd de spoorlijn stilgelegd, omdat het tracé dwars door het sperrgebied voerde. Na de oorlog is de spoorlijn geleidelijk hersteld, maar in 1953 toch opgeheven, omdat de NS niet zo veel op had (en heeft?) met treinen direct naar de kust.
Dat is vooral triest, omdat de spoorlijn op de een andere manier verbonden had kunnen worden met het eindpunt van lijn 11: dan hadden we met een enkele aanpassing een snelle ringverbinding om de stad heen gehad, zoals je ook in Berlijn, Londen en Parijs tegen komt.
De trein reed langs de Zwolsestraat en boog dan af naar wat nu de Landscheidingsweg heet. Enkele gebouwtjes langs het traject herinneren nog aan de spoorlijn, zoals het fraaie haltegebouw op bovenstaande foto.
Als kind reden we met de auto regelmatig over het voormalig spoorviaduct bij de Zijdelaan. Dat vond ik boeiend: dat je vanaf het viaduct een weg en een tramlijn (die naar Wassenaar en Leiden) beneden je zag (een kinderhand was toen gauw gevuld). Toen wist ik nog niet dat ik over een voormalig spoorviaduct reed.
De overspanning werd steeds meer een flessenhals. Dat kwam ook omdat de vrachtwagens steeds hoger werden en naar het midden van het viaduct moesten uitwijken om er nog onderdoor te kunnen. Dat was natuurlijk vragen om ongelukken en dat gebeurde dan ook regelmatig. In 1988 is het viaduct dan ook gesloopt om plaats te maken voor een groter verkeerscomplex.
Verkeer en Den Haag, een zorgelijke combinatie
This Dutch gentleman plays 🇺🇦 music every day in The Hague (a subscriber sent me this). He also joined 🇺🇦 protests in front of the russian embassy.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) June 17, 2022
Thank you, Sir. Every voice, every action matters. We are grateful for support, it makes us stronger and will lead to Victory. pic.twitter.com/Vk3JlWsMA4