Wat hebben Oporto, San Francisco, Istanbul en Barcelona met elkaar gemeen? Ze hebben aparte tramlijnen met historisch materieel. Dat zal in Den Haag niet lukken.
eliswaar hebben wij wel regelmatig rondritten met museummaterieel over reguliere tramlijnen, maar een aparte lijn is er nooit gekomen.
In 1996 heb ik ooit een brochure gemaakt met het voorstel voor een aparte museumlijn en wel door de Weimarstraat. Het verdwijnen van de lijnen 2 en 5 in 1963 werd toen alom betreurd door de winkeliers.
Maar het idee van een terugkeer in de vorm van een - enkelsporige - tramlijn stuitte helaas slechts op hoon. Alleen al door het idee dat betreffende straten autovrij zouden moeten worden gemaakt. Ook zou dit problemen geven met de voetgangers door die straten.
Dat is frappant, omdat in Oporto en Istanboel de museumlijnen door smalle winkelstraten rijden, zonder dat dit blijkbaar op een drama uitloopt. Ja, zelfs door de loeidrukke overlopen Leidsestraat in Amsterdam vindt druk tramverkeer plaats.
Hoewel een museumlijn in diverse grote steden een grote publiekstrekker is en een economische injectie in de betrokken straten, is dit idee in Den Haag slechts als lachwekkend beschouwd en zal het dus ook nooit gebeuren: stel je toch voor: de Weimar- en Prinsestraat tot wandelgebied maken voor een historische tramlijn. Je moet er toch niet aan denken...
This Dutch gentleman plays 🇺🇦 music every day in The Hague (a subscriber sent me this). He also joined 🇺🇦 protests in front of the russian embassy.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) June 17, 2022
Thank you, Sir. Every voice, every action matters. We are grateful for support, it makes us stronger and will lead to Victory. pic.twitter.com/Vk3JlWsMA4